Kurzbeschreibung | Der von Anderson geprägte Begriff "Long Tail" wird sowohl in der Wissenschaft als auch in der Praxis intensiv diskutiert. Er bezeichnet die Verlagerung der Nachfrageverteilung von wenigen nachfragestarken Produkten (so genannte "Blockbuster") zu einer Vielzahl von nachfrageschwächeren Produkten (so genannten "Nischenprodukten"). Daraus leitet Anderson einen Bedeutungsverlust von Blockbustern ab. Ausgangsüberlegung für diese Entwicklung ist, dass im Internet, verglichen mit den Sortimentsgrößen traditioneller Einzelhändler, eine deutlich höhere Anzahl an Produkten angeboten werden kann. So führt beispielsweise Rhapsody, ein Online-Musik-Händler, mit ca. 1,5 Millionen Titeln etwa 27mal so viele Titel wie ein typisches Wal-Mart-Geschäft. Das US-amerikanische Unternehmen eBay Inc. betreibt das weltweit größte Internetauktionshaus, mit dem im Jahr 2011 über 11 Mrd. USD umgesetzt wurden. Gerade bei eBay mit dem Millionenangebot ist eine Long-Tail-Verteilung wahrscheinlich. Ziel der Arbeit ist es, das Long-Tail-Phänomen anhand von australischen eBay-Daten für das Internetauktionshaus zu untersuchen. Die Daten werden vom Fachgebiet zur Studie zur Verfügung gestellt. Kenntnisse in SQL und einfache Programmierkenntnisse sind für eine erfolgreiche Durchführung der Arbeit notwendig.
Folgende managementrelevanten Fragen sollen (teilweise) mit der Arbeit beantwortet werden:
- What are "common product categorizations" that could be used to classify products (e.g., experience goods etc.)?
- From a theoretical (literature review) point of view what are hypotheses around why sales, seller and buyer concentration can be different across "common product categorizations"?
- Are there any empirical results that imply/show that sales, seller and buyer concentration differ across common product categorization?
- Are there significant differences in sales, seller and buyer concentration across eBay categories?
- What drives those differences (product characteristics, supply & demand characteristics etc.)?
- What are "common product categorizations" that can be used to explain differences in sales, seller and buyer concentration across eBay categories (e.g., experience good, level of asymmetric information etc.)?
- Can we use those "common product categorizations" to derive sales, seller and buyer concentration measures for categories that did not get analyzed? (e.g., eBay category X scores 1,2,3 on dimensions A,B, C and therefore falls in "common product categorizations" J and, is therefore expected to have a sales concentration between Y – Z (mid range), seller concentration and buyer concentration. . . etc.). If so, we would like to see exemplary that this "rule of thumb' works properly by analyzing the sales, seller and buyer concentration for a set of eBay categories in a particular "common product categorizations".
- What are the managerial implications, especially for merchandizing and Customer-Relationship Management (CRM)?
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Einstiegsliteratur | - Brynjolfsson, E. / Hu, Y. / Smith, M. D. (2003): "Consumer Surplus in the Digital Economy: Estimating the Value of Increased Product Variety at Online Booksellers”, Management Science, 49 (11), 1580-1596.
- Brynjolfsson, E. / Hu, Y.J. / Simester, D. (2006): "Goodbye Pareto Principle, Hello Long Tail: The Effect of Search Costs on the Concentration of Product Sales", MIT Working Paper, Cambridge.
- Brynjolfsson, E. / Hu, Y.J. / Smith, M. (2006): "From Niches to Riches: The Anatomy of the Long Tail. Sloan Management Review, 47 (4), 67-71.
- Clemons, E.K. / Gao, G.G. / Hitt, L.M. (2006): "When Online Reviews meet Hyperdifferentiation: A Study of the Craft Beer Industry. Journal of Management Information Systems, 32 (2), 149-171.
- Eckert, Jochen / Hinz, Oliver / Skiera, Bernd (2009): "Stichwort: Long Tail", DBW Die Betriebswirtschaft, 6, 761-765.
- Hinz, Oliver / Eckert, Jochen / Bernd Skiera (2011): "Drivers of the Long Tail Phenomenon: An Empirical Analysis", Journal of Management Information Systems (JMIS), 27 (4), 43-69.
- Hinz, Oliver / Eckert, Jochen (2010): "The Impact of Search and Recommendation Systems on Sales in Electronic Commerce", Business & Information Systems Engineering, 2 (2), 67-77.
- Skiera, Bernd / Eckert, Jochen / Hinz, Oliver (2010): "An Analysis of the Importance of the Long Tail in Search Engine Marketing", Electronic Commerce Research and Application, 9 (6), 488-494.
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