Ziel unserer Forschung ist es, praxisrelevante Probleme mit den Werkzeugen der Wirtschaftswissenschaften zu lösen. Dabei wird auf quantitative, analytische, simulative, experimentelle und gestaltungsorientierte Methoden zurückgegriffen.
Forschungsschwerpunkte des Fachgebiets sind derzeit:
Informationsdiffusion
Soziale Netzwerke
E-Finance
E-Commerce insb. Empfehlungssysteme
Online-Pricing insb. Auktionen und Verhandlungen
Business Value of IT
Social Media
Economics of Security and Privacy
The Car and the Internet (Applications, Business Models, Adoption Behavior)
Ausgewählte Publikationen
Heimbach, Irina / Hinz, Oliver (2017): "The Impact of Sharing Mechanism Design on Content Sharing in Online Social Networks", Information Systems Research, conditionally accepted.
Hinz, Oliver / Hill, Shawndra / Kim, Ju-Young (2016): "TV's Dirty Little Secret: The Negative Effect of Popular TV on Online Auction Sales", Management Information Systems Quarterly, forthcoming.
Hinz, Oliver / Spann, Martin / Hann, Il-Horn (2015): "Can't buy me love... or can I? Social capital attainment through conspicuous consumption in virtual environments", Information Systems Research, 26 (4), 859-870.
Hinz, Oliver / Hann, Il-Horn / Spann, Martin (2011): "Price Discrimination in E-Commerce? An Examination of Dynamic Pricing in Name-Your-Own-Price Markets", Management Information Systems Quarterly (MISQ), 35 (1), 81-98. [Download] (VHB Best Paper Award 2011, Finalist)
Hinz, Oliver / Skiera, Bernd / Barrot, Christian / Becker, Jan (2011): "Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison", Journal of Marketing, 75 (6), 55-71. [Download] (Marketing Science Institute/H. Paul Root Award 2011, Finalist)